Mine bøger

Den første bog - Lær gymnasiekemi

Jeg har sammen med biologen og videnskabsjournalisten, Ole G. Terney, skrevet 2 bøger om hukommelse, indlæring og studieteknik:

Lær gymnasiekemi (klik på link) fra 2018, som er vores første bog. Bogen henvender sig primært til gymnasie- og hf-elever samt ikke mindst lærerne. Den forklarer om husketeknik/mnemoteknik og andre effektive studieteknikker, der kan bruges til at lære kemi på gymnasie- & hf-niveau. Der er dog citationstegn omkring "gymnasieKEMI", da de samme mnemotekniske grundprincipper kan bruges til at huske kemi på både lavere og højere faglige niveauer end i gymnasiet og Hf. Så bogen kan sikkert også inspirere andre uddannelser til at bruge husketeknik i undervisningen. Bogen er derfor også relevant for folkeskolelærere, der underviser i fysik-kemi og seminarielærere, der uddanner lærere til folkeskolen samt alle andre steder, hvor der læres kemi - fx VUC, og sundhedsuddannelser (fx bioanalytikeruddannelsen), laborantskoler samt universiteterne.

Vi giver også eksempler på, hvordan man kan anvende mnemoteknik i andre fag end kemi. De samme mnemotekniske grundprincipper kan nemlig bruges til at huske i andre fag.
I printversion 2 har vi rettet de fejl, som vi har fundet i første printversion af bogen, der blev udgivet i april, 2017. Indholdsmæssigt er der kun sket få ændringer.

Den anden bog - Noter til kemi C

Den første udgave udkom i 2018, den næste udgave i 2020 og den nyeste udgave er udkommet den 22.2.22. Titlen er "NOTER TIL KEMI C. Hjælp til af forstå og HUSKE det meste (rettet udgave)". Som titlen viser har vi rettet de fejl, vi kunne finde i 2020 udgaven.  Og så har vi tilføjet lidt nye ting, fx tips angående indlæring fra videoer. Se link: Noter til kemi C (rettet udgave), 2022.

Dette er teksten fra bogens bagside:

Danske elever og kursister undervises for sjældent i EFFEKTIVE (dvs. hukommelsesforstærkende) STUDIETEKNIKKER. De er derfor ofte overladt til at benytte selvopfundne og mindre gode metoder, når de forsøger at huske pensummet - fx genlæsning eller afskrift af teksten. Bl.a. derfor har mange kemi C elever/kursister svært ved at huske det teoretiske stof og eksperimenter.
Vores bog forsøger at afhjælpe det ovenstående problem, idet der er integreret indlæringsforstærkende metoder i teksten - fx aktiv genkaldelse (selvoverhøring) og husketeknikker (mnemoteknikker). Vi gennemgår desuden andre effektive studieteknikker og rådgiver angående eksamensforberedelser. Teknikker og råd som kan bruges i andre fag end kemi. De anbefalede metoder tager afsæt i forskning fra indlæringspsykologien (kognitiv psykologi) samt egne erfaringer.
I denne 2022 udgave af bogen er der rettet de fejl, vi kunne finde i den forrige ("gule") udgave fra 2020. Vi har kun lavet få ændringer i indholdet.
Kilde til forsidefigur (vi har tilføjet tekst til den originale figur):
Bildautor: (image by www.Live-Karikaturen.ch under CC BY-SA 4.0).

Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang