Udtalelser

Lukas Christoffer Toft Hansen [1] skriver (under sin gymnasietid, hvor jeg underviste Lukas i husketeknik) bl.a. dette

"Jeg kommer med 100 % sikkerhed til at bruge mnemoteknik i løbet af min gymnasieuddannelse, og jeg vil have en klar fordel til samtlige eksaminer. - Jeg er sikker på, at mit kendskab til mnemoteknik vil afspejles i mine eksamenskarakterer i forhold til elever, der ellers er på samme faglige niveau som jeg." [Se den fulde tekst under "Uddybning"].

[1] Lukas Christoffer Toft Hansen var elev på Herlufsholm skole & Gods, og var medlem af studiegruppen i mnemoteknik, som jeg underviste i skoleåret 2013-2014. Lukas studerer psykologi og underviser i hukommelse, indlæring og husketeknik.

Klik på hans webside og læs om hvad han tilbyder

Sarah Spring, BMB-studerende ved Syddansk Universitet. Sarah har jeg i gymnasietiden undervist i kemi A, hvor jeg også gav hende et grundkursus i husketeknik.

Sarah kommenterer min webside på Linkedin: "Hvor sejt, Jan Ivan! På universitetet benytter jeg mig fortsat af de gode husketeknikker jeg modtag undervejs i din undervisning gennem gymnasiet. Guld værd!"

Og hun fortsætter: Se Uddybning.

Uddybning

Lukas Christoffer Toft Hansen skriver (under sin gymnasietid): "Under mit forløb med mnemoteknik har jeg ikke udviklet min hukommelse generelt. Det er forkert at tro, at det hænger sådan sammen. Til gengæld har jeg opdaget, hvordan man kan gemme informationer, som man ønsker at huske. Det vil sige, at hvis man ønsker at lagre informationer i ens hukommelse, må man bruge tid på at indsætte informationerne i ens hukommelse, og de erfaringer, som jeg har gjort mig i den forbindelse er forbløffende. Det handler om at koble informationerne på ens følelser og på de informationer, som hjernen i forvejen har kendskab til og kan huske udenad. F.eks. en speciel rute. Jeg har imidlertid erfaret at også andre ting som hjernen i forvejen kender, kan bruges som "informationsklæbere". F.eks. kan rim og remser med nogen sikkerhed bruges. Sange, som jeg har et bestemt forhold til, fungerer for mig også som en informationsklæber. Hvis jeg kan en sangtekst udenad, og i forvejen har dannet mig associationer i forbindelse med sangen, kan jeg ved at gennemgå sangens tekst forestille mig sangens handling for mit indre. Nu kan jeg koble de informationer, jeg ønsker at huske, på sangen. Jeg forestiller mig en slags musikvideo, hvor handlingen udspilles og informationerne åbenbares i den rækkefølge, som jeg har lagt dem ind. Man skal selvfølgelig være opmærksom på kun at bruge omkvædet til én række informationer og ikke koble nye på, når omkvædet optræder 2. gang. Jeg kommer med 100 % sikkerhed til at bruge mnemoteknik i løbet af min gymnasieuddannelse, og jeg vil have en klar fordel til samtlige eksaminer. Jeg er sikker på, at mit kendskab til mnemoteknik vil afspejles i mine eksamenskarakterer i forhold til elever, der ellers er på samme faglige niveau som jeg."

Sarah Spring: "Jeg læser Biokemi og molekylærbiologi i Odense. Et studie med en masse udenadslære og som derfor kræver trænet mnemoteknik! Jeg benytter mig særligt af husketeknikker i forbindelse med metaboliske pathways. Her laver jeg - med inspiration fra råd jeg har modtaget af dig gennem min gymnasiale undervisning - sætninger som hjælper mig med at huske reaktanter, enzymer og produkter i de forskellige pathways. Hvert forbogstav eller hele ordet i sætningen repræsenterer et stof eller et enzym. Det giver mening for mig, fordi jeg selv kan danne en sætning som JEG personligt finder naturlig og dermed ej har svært ved at huske. Det er en nødvendighed til eksamen her i januar som er uden hjælpemidler og kommer til at omhandle de forskellige reaktioner og reguleringer i udvalgte metaboliske pathways. Jeg benytter mig også fortsat af dine huskeregler fra kemiundervisningen til at huske formler til termodynamiske og biokemiske udregninger. Her benytter jeg mig af din præcise formulering af huskereglen f.eks. dG=dH-T*dS (Gibbs hader tis), fordi det giver bedst mening for mig at sætte genkendelige formler i forbindelse med din kemiundervisning og dermed også dine huskeregler."

Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang